fredag 5 mars 2010

Tio råd för att skriva en bok

Jo, jag har snöat in lite på att läsa om att skriva (snacka om rundgång) på sistone, och multimanus hade hittat dom här visdomsorden i the Guardian.

Nyfiken på vilken författare som ger rådet att inte placera ett foto av sin favoritförfattare på skrivbordet om dom begått självmord, eller som förklarar att bara dom dåliga författarna tror att vad dom skriver är bra? Läs artiklen och få råd av Roddy Doyle, Elmore Leonard, Neil Gaiman, Margaret Atwood, PD James, Michael Moorcock, Joyce Carol Oates och många mer.

Ett av mina favoritråd:

Have more than one idea on the go at any one time. If it's a choice between writing a book and doing nothing I will always choose the latter. It's only if I have an idea for two books that I choose one rather than the other. I ­always have to feel that I'm bunking off from something.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Det rådet hade jag missat, det var skitbra! Jag har bejakat att jag har 5 romanidéer, men att jag vill jobba på 2 i år och anteckna lite på mitt tredje ( de andra är undanstoppade).

    SvaraRadera
  2. Tackar för tipset.
    Den enda skrivtipsbok jag läst är Kings "Att Skriva", har införskaffat den och tänkte läsa om den inför ett eventuellt romanskrivande framöver. Har du läst den?

    SvaraRadera
  3. Johanna: Jo det är skönt att veta att det kan vara en bra ide att ha flera idéer, nån gång kanske jag går tillbaka och skriver om mitt medeltida drama, även om jag är tvungen att ändra på en hel del eftersom jag skamlöst stal både teman och karaktärer till min moderna historia.

    Stewe: Nej, jag har faktiskt inte det. Jag läste en massa skrivarböcker någon gång för en typ femton år sen, men efter det har jag inte läst någonting. Du får säga till om den är någonting att ha!

    SvaraRadera