fredag 9 april 2010

hello kitty lego?

Jag växte upp med lego. Det fanns ingenting som fyllde mig med mer passion än att kunna plocka fram den stora hemmagjorda legolådan på hjul och doppa ner händerna och rumstera runt. Vi byggde krockbilar som vi rammade mot varandra, rymdskepp och hemliga agentbilar. Redan på den tiden så visste jag att lego var grabbigt, och det här var på åttiotalet. Men visst, på den tiden så var ju bitarna bara legobitar och inte formgjutna plastspektakel i olika specialformar som knappt gick att använda till någonting annat än vad dom var menade för. Min högsta önskan var lego technics och liknande, men det fanns det sällan pengar till. Enda anledningen till att vi hade så mycket lego var att vi fått så mycket av våra äldre kusiner. Våran stora legolåda vandrade runt i släkten, och förhoppningsvis så finns bitarna jag byggde med nu hos något kusinbarn någonstans. Man kan ju aldrig få för mycket lego.

Har lego blivit mera grabbigt? Kanske. Kanske har vi bara blivit mer medvetna om det. Kanske det bara finns mer reklam nu, jag minns inga legotidningar, och även om de hade funnits så hade jag nog aldrig köpt dom. Man bygger inte med tidningar trots allt. Nu när jag läser om vad som finns nu för tiden så kan jag inte låta bli att undra lite...

Är det här anledningen till att lego gått från att stå på ganska skakiga ben till att helt plötsligt gå väldigt bra? Dom säger själva att dom ger ut relevanta leksaker. Kanske det här bara är en följd av att de starkaste franchisen är så väldigt grabbiga. Kanske saker och ting skulle ändra sig om dom startade ett samarbete och gav ut hello kitty lego.

Det finns ju redan Hello Kitty vin trots allt.

4 kommentarer:

  1. I vår familj blev vi sura när det bara fanns en enda tjej i dotterns legocitykalender. En tjej. Till och med i sonens piratlegokalender fanns två.
    Annars så bryts ändå legobyggena ner rätt snart och blir till nya skapelser.

    SvaraRadera
  2. LEGO har alltid varit grabbigt. Även om det blev ännu mer grabbigt under det förlorade nittiotalet och början på 00-talet. Med 18 män per 1 kvinna. Har för mig att jag läste någonstans att man i en undersökning kommit fram till att flickor föredrog rolllekar framför själva byggandet. Vilket resulterade i Scala och "uppföljaren" Belville. Båda med dockor och set med ett fåtal jättebitar. :(

    Dock kändes det som att det var på bättringsvägen häromåret. Med ovanligt många kvinnliga figurer. Men det tycks just nu bara ha varit någonting tillfälligt då årets brandkår inte har en enda kvinna. Inte ens som receptionist på brandstationen... :(

    SvaraRadera
  3. Belville var rena hädelsen mot legos idé.

    SvaraRadera
  4. Titta vad jag hittade, Hello Kitty LEGO :)

    http://www.engrej.com/se/art/hello-kitty-hus.php

    SvaraRadera